Na czym polegają zakupy grupowe?

W Ameryce i niektórych krajach europejskich biły rekordy popularności, w Polsce miały swoje krótkie pięć minut i… już nikt o nich nie pamięta. Zakupy grupowe w internecie pojawiły się błyskawicznie - w takim samym tempie też z niego zniknęły. Niektóre z portali upadły, inne przetrwały i przebranżowiły się. Nie każdy jednak wie, że to właśnie nasz słynny Groupon niegdyś nazywał się CityDeal i specjalizował się w grupowym kupowaniu właśnie. Co poszło nie tak? 

Tanie zakupy grupowe - hit czy kit?

Z pozoru wszystko wyglądało idealnie. Zakupy grupowe miały być szansą na zaoszczędzenie pieniędzy. W końcu kto nie chciałby zjeść obiadu w ulubionej restauracji do -50% taniej? Niestety idea nie przetrwała. W praktyce wiele kwestii odbiegało od rzeczywistości, a klientów zamiast, przybywać, ubywało. Bańka pękła. Dzisiaj można śmiało powiedzieć, że w Polsce zakupy grupowe nie zdały egzaminu. Obecnie nie ma po nich śladu. Zastąpiły je strony z kuponami rabatowymi. Ale po kolei… czym były i dlaczego upadły?

Jak działają zakupy grupowe?

Wyobraź sobie stronę, na której możesz dostać rabat do -70% na określone usługi lokalne lub produkty. Jednym warunkiem uzyskania zniżki jest zebranie się, przykładowo 50 chętnych osób do skorzystania z danej usługi. To właśnie na tym polegały zakupy grupowe. Wbrew pozorom nie miały nic wspólnego z załatwianiem sprawunków w gronie najlepszych koleżanek. Co w przypadku, gdy promocja nie przyciągnęła minimalnej liczby zainteresowanych? Żaden użytkownik nie mógł z niej skorzystać.

Przykład:

Jesteś na stronie promującej zakupy grupowe. Chcesz skorzystać z oferty promocyjnej: RABAT -70% na drugą pizzę na dowóz w Pizza Hut. Warunkiem skorzystania ze zniżki jest zebranie się 50 chętnych użytkowników. Jeśli wymóg zostanie spełniony, zapłacisz mniej. Portal prześle Ci kod rabatowy do Pizza Hut. Jeśli nie, szansa na tańszy obiad przepadnie.

👉 Mamy kody rabatowe do Pizza Hut. Odbierz je!

Wniosek: zakupy grupowe wiązały się z ryzykiem. Jeśli zależało Ci na tym, aby kupić konkretny produkt w niższej cenie, musiałeś mieć z tyłu głowy, że wszystko może zakończyć się fiaskiem, a rabat przejdzie Ci koło nosa. Ty z kolei zostałeś z poczuciem, że straciłeś czas.

Wszystkie zakupy grupowe na jednej stronie - Groupon w czołówce

Zakupy grupowe w Polsce prężnie działały w latach 2010-2014, dlatego, aby je dokładnie opisać, musimy cofnąć się w czasie. Do najpopularniejszych portali, które promowały ten sposób kupowania zaliczał się:

- CityDeal (teraz Groupon),

- Ruszaj.pl,

- HappyDay.

Szacuje się, że podobnych stron było około 180. Obecnie niewiele z nich pozostało na rynku. Na podium w dalszym stopniu jest jednak Groupon, do którego kody rabatowe nadal cieszą się dużym zainteresowaniem. Obecnie serwis oferuje usługi lokalne, podróżnicze oraz produkty z rabatem do -70%. O zakupach grupowych nie ma na jego stronie ani jednego słowa. Marka w związku z rozwojem e-commerce postawiła na przebranżowienie się i zmieniła kierunek działań. Aby korzystać z jej promocji, wystarczy założyć konto.

👉Odbierz kody rabatowe Groupon 

Zakupy grupowe, na Groupon i pozostałych serwisach, głównie dotyczyły ofert lokalnych, najczęściej usług w większych miastach, typu salonu fryzjerskie, gabinety kosmetyczne, restauracje. Z czasem w ten sposób zaczęto promować także sklepy internetowe, a tym samym konkretne produkty.

Upadek zakupów grupowych. Dlaczego do tego doszło?

Grupowe kupowanie z miesiąca na miesiąc zaczęło tracić na popularności. Klienci odchodzili, a w internecie zaczęło pojawiać się coraz więcej negatywnych opinii.

Oto  4 powody, dla których zakupy grupowe upadły:

1. Rozbieżność między ofertą a towarem/usługą.

2. Problem z realizacją rabatów.

3. Niska jakość produktów.

4. Problemy z reklamacją i zwrotem pieniędzy.

Oprócz niezadowolenia usługobiorców warto wspomnieć o nieopłacalności tego stylu biznesowego dla samych firm. Przestrogą stała się słynna historia łódzkiego fryzjera, Jarosława Budnego, który postanowił wypromować swój salon poprzez zakupy grupowe. Efekt? Mężczyzna zyskał klientki na dwa lata do przodu, jednak cena usługi była tak niska (29 zł za mycie, strzyżenie i stylizację włosów, zamiast 70 zł), że doprowadziłaby do strat, a nawet zamknięcia interesu. W tym przypadku zbiorowe kupowanie przyniosłoby więcej szkód niż pożytku. Łącznie z promocji chciało skorzystać 1626 osób. 

Kody rabatowe zamiast zakupów grupowych - oszczędź do 90%

Skoro grupowe kupowanie nie zdało egzaminu, to czy internet zostawił swoich użytkowników na pastwę losu? Nie. Wymyślono kolejny sposób na tanie zakupy, czyli kody rabatowe. Jak działają? Wystarczy skopiować ich treść i wkleić w odpowiednim miejscu w koszyku. Niekiedy działają od konkretnej kwoty oraz na wybrane produkty. Jeśli chcesz kupić, na przykład lodówkę i zmywarkę do 90% taniej, sprawdź kody rabatowe na elektronikę, RTV i AGD

Z kodów rabatowych Mamyje może skorzystać każdy użytkownik niezależnie od ilości zainteresowanych nimi osób. 

Sprawdź nasze poradniki:

1. Jak uzyskać kod rabatowy?

2. Kody rabatowe - czyli jak wykorzystać okazje zakupowe online

3. Jak korzystać z kodów rabatowych?

4. Jak oszczędzać na zakupach online?

… i zacznij oszczędzać już teraz.  Z “kilkoma groszami ekstra w kieszeni”  zakupy będą o wiele przyjemniejsze. 

Więcej artykułów:

Jak i gdzie kupić kartę Google Play?

Karta Google Play ułatwia zakupy mobilne i jest bezpieczną opcją zwłaszcza wtedy, kiedy nie chces...

04.05.2024, 08:00

Czy warto kupować gry na Kinguin?

Świat gier wciąga, a ceny gier potrafią przysporzyć o zawrót głowy. Wytrawni gamerzy potrafią prz...

01.05.2024, 08:00

Gdzie kupić tanio zabawki dla dzieci?

Wiedza, gdzie kupić tanio zabawki dla dzieci, to jak wygrać w konkursie na skuteczne oszczędzanie...

27.04.2024, 08:00

Co kupić mamie do 100 zł? 20 prezentów na Dzień Matki

Pomysł na prezent dla Mamy, z którego się ucieszy, ale do 100 zł? Oto aż 25 pomysłów na to, co ku...

23.04.2024, 23:59
Używamy plików cookie oraz podobnych technologii w celu poprawnego działania strony. Kontynuując bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej na ten temat.
OK

Marki